Google и Apple се конкурират във всички сфери, в които предлагат услугите си. Като лидери на мобилния пазар, това разбира се включва и пазара на мобилни приложения, но не само. И в двата онлайн магазина има милиони приложения, като свалянията им са над милиард. Кой обаче е по-добър – Play Store или App Store? Да разгледаме данните.

Apple отваря вратите на App Store през вече далечната 2008 г. с излизането на iPhone 3G. Тогава наличните приложения са само 500, но за три месеца се постигат над 100 милиона сваляния и още 3000 приложения. През 2012 г. видяхме повече от 25 милиарда сваляния на около 550 000 приложения. А сега? Apple се радва на още по-голям успех – в края на 2013 г. броят приложения стигна 1 милион, а свалянията им за 2014 са 85 милиарда. Това са големи цифри, имайки предвид по-сериозните критерии за това едно приложение да бъде качено в магазина. А какво за Google?

Android Market също стартира през 2008 г. За една година общият брой приложения стъпва на 2300. За 2010 г. приложенията са 80 000, а свалянията им възлизат на над милиард. През 2012 г. станахме свидетели на ребрандирането на магазина под името Google Play Store и унифицирането му с Google Music и Google eBook Store. Заедно с това видяхме и голямо разрастване, което през 2014 г. откара Play Store на първо място по брой приложения. Сега и двата магазина предлагат над един милион апликации, но борбата продължава. Разлики обаче има.

Приходи

App Store на Apple генерира много повече приходи от платени приложения. В Play Store все още платени са по-малко от 200 000 приложения и докато Google предлага реклами и транзакции вътре във въпросните приложения, Apple тук пак е на първо място. Това може да се дължи на факта, че i-устройствата като цяло са по-скъпи от тези с Android, което сочи към предразполагане на потребителя да дава повече пари за софтуер. Да, и Android предлага някой скъпи флагмани, но имаме и устройства на цени от 100 долара. Хората, които ги притежават, са или такива, които не намират смисъл в купуването на платени приложения, или просто в тяхната държава не са възможни плащания за софтуера чрез сметка в мобилния оператор. Това са критерии, оказващи голямо влияние върху пазара.

Разбира се, не е само това. Ако погледнем от страната на разработчиците, да създадеш едно Android приложение не е кой знае колко трудно. Е, трябват ти нужните знания, но можеш да миниш с каквото поискаш устройство за писането на приложението – Windows, Mac, дори и Linux. Докато, ако ще създаваш апликация на iOS, то трябва да направиш това на Mac.

Услуги

В крайна сметка опираме и до възможностите, които предлага всеки от тези магазини. Google Play Store е изцяло уеб базиран, когато говорим за десктоп варианта му. Можете да търсите приложения през телефона си или пък директно през който и да е браузър на компютъра, от където да инсталирате каквото и да е дистанционно чрез push. Когато говорим за Apple обаче, нещата стоят по друго начин – можете да търсите приложения на компютъра, но за да ги разгледате подробно и да ги инсталирате, трябва да имате качен iTunes. Такъв има наличен за Mac и Windows, така че Lunux потребителите горят.

Що се отнася до съдържанието и неговата поддръжка, отново Google са една стъпка напред – каквото и друго да купите от техния магазин, било то музика или филми, можете да ги отнесете със себе си при миграция на друга платформа. Трябва ви само поддържан браузър. В iTunes, ако закупите филм, можете да го гледате само във въпросното приложение. Това е. Книгите и в двата магазина не са DRM-free (т.е. не са свободни от така нареченото „управление на цифровите права“), което означава, че не можете да ги четете с други четци или да ги копирате на други, несвързани устройства.

Е, стигнахме финала и сега въпросът е имаме ли победител? Кой според вас магазин за приложения и софтуерно съдържание излиза на първо място? Имате ли фаворит? Споделете го с нас в коментарите.

 

НАЙ-ИНТЕРЕСНОТО ОТ SMART NEWS