Следва да отбележа, че опционалните сгради са общо 6 на брой и винаги ползвате две от тях, като комбинацията се определя от типа им – Auction house и Treasure Hunters’ Guild са тип „B“, а останалите четири – тип „C“. Тоест никога не можете да имате два модула от един и същи тип – винаги участва една „B“ и една „C“. Това до някъде ограничава възможните комбинации, но ми направи впечатление, че дори да смените само един модул, Order of the Gilded Compass се разнообразява достатъчно.

Една от най-важните сгради в играта е библиотеката – там отиват всичките ви зарове, които биват „избутани“ от такива на опонентите ви (например от фиксираните места на университета), както и тези, които са останали на някоя плочка до края на рунда, но не са били достатъчно силни, за да ви донесат награда. Всеки зар в библиотеката ви носи по един reroll жетон – той ви осигурява възможност да хвърлите отново един или повече от заровете си в следващ рунд. Това взаимодействие между зарчетата в Order of the Gilded Compass ми хареса, защото играта поставя в ръцете на изоставащите участници един много силен инструмент за наваксване – reroll жетоните са изключително ценни и присъствието им пред вас е осезаемо, защото още на следващия ход получавате по-голям контрол над шанса от заровете.

order of the gilded compass 17Само след малко ще кажа още добри думи за Order of the Gilded Compass, но първо искам да вмъкна едно задължително мрънкане. Забелязахте ли как започнах материала с вълнуващата страна на археологията, след което се впуснах в правилата, които се оказаха сухички? Точно това е проблемът с Order of the Gilded Compass – играта има обещаваща тема, която се губи в абстрактните механики. Обещанието за тематичност е изместено от хвърлянето на зарчета и събирането на точки под различни форми (което работи добре, само по себе си). Не ме разбирайте погрешно – тя е солидна и интересна игра със зарове и аз я харесах. Просто не открих особено проявление на темата, което още веднъж доказва, че археологията е забавна само по филмите!

Ако превъзмогнете слабата тема, Order of the Gilded Compass е добра игра със зарове, защото самите те не играят толкова ключова роля, колкото изглежда на пръв поглед. Без значение какви модули изберете да включите, по време на ходовете си имате напълно достатъчен набор от възможности и шансът да се прецакате тотално заради лоши резултати от зарове е малък. Докато тествах играта усетих, че почти никога не ме интересуваше какво ще хвърля, когато дойде моят ред, защото повечето резултати ми осигуряват някакъв начин за отиграване. Да, късметът присъства и понякога просто ви трябва единица, за да избутате всички останали в университета и да им развалите плановете (и вечерта), но заровете не решават изхода на играта – вашата изобретателност и приложението, което намерите за тях го правят.

Това, което харесвам най-много в Order of the Gilded Compass, е динамиката на ходовете и рундовете. Тя отнема не повече от час, дори с обясненията, но моментите, в които вие сте активният играч идват бързо, защото всички могат съвсем спокойно да хвърлят заровете си преди да започне ходът им. Времетраенето не е единствената причина Order of the Gilded Compass да ме радва обаче. Харесва ми това, че макар да няма много директна интеракция, действията на опонентите ви могат да се предвидят и предотвратят. Повечето сгради допускат „допълване“ на претенцията ви за награда с още зарове, което превръща играта в състезание, често с по един зар на ход. Вашето лично темпо също е от значение – някои сгради изискват да сте бързи, а други – да сте последни. Изчакването на останалите е полезно, защото изчерпват възможностите си чрез затваряне на зарове в сгради, но прекомерното бавене може да ви коства част от вашите зарчета, защото първият играч, изразходвал всичките си такива определя кога свършва рунда.

Ако трябваше да опиша Order of the Gilded Compass с една дума, „разнообразие“ щеше да води в списъка с кандидати. Макар и само шест, модулите са тотално различни, най-вече в начина на точкуване – някои, като базовите, са лесно смилаеми и линейни (комбинирай карта със специалист от същия цвят за instant profit), а други, като уменията от Илюминатите например, дори не носят точки директно, а ви помагат по други начини. Различните модули се влияят и от стила на игра на участниците – ако повечето ви опоненти се борят за „най-хубавата“ сграда, това обикновено ви позволява да получите бонусите на някоя друга доста лесно, поради липсата на конкуренция. Единственият минус на разделението на модули се проявява при двама или трима играчи, за което Grey Fox Games са предвидили варианти (компромисни, тъй като играта просто разчита на повече играчи, за да работи добре).

Като правило не обичам безразборното хвърляне на зарове – прекомерното разчитане на късмет в коя да е игра ме отблъсква. Физическото действие – мятане на зарчета, ме кефи неприлично много. Ето защо Order of the Gilded Compass се вписва идеално в представите ми за игра със зарове. Тя ги използва елегантно, за да въведе известна случайност и тръпка от нея, но не ви оставя с вързани ръце след хвърлянето на номерираните кубчета. Елегантно, не защото разчита на огромен контрол над резултатите, а защото ви дава възможност да извлечете нещо от всеки резултат – стига да го комбинирате правилно! Липсата на тематичност не е болка за умиране, но не мога и да си изкривя душата и да кажа чистосърдечно, че не се усеща. Не карайте това да ви спре обаче – Order of the Gilded Compass си заслужава.

order of the gilded compass gameboxgrade

ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?

GameBox-House-game-review-iconСемейни играчи – Може би

Играта е една идея по-сложна от стандартното семейно заглавие, но с правилната презентация и модули, може да се получи.


GameBox-Social-game-review-iconСоциални играчи – Не

В Order of the Gilded Compass интеракцията между играчите е сведена до минимум.


GameBox-strategy-game-review-iconСтратегически играчи – Да

Странно е, че игра с толкова много зарове е подходяща за стратези, но е факт!


GameBox-casual-game-review-iconCasual играчи – Може би

Order of the Gilded Compass е елементарна като правила – просто трябва да не се плашите от кутията и всичките неща вътре.


GameBox-hardcore-game-review-iconHardcore играчи – Може би

Играта може да бъде много състезателна, ако си поставите за цел да контрирате останалите.