kharnage 1Ако Влада Хватил ни е научил на нещо (освен как се правят яки игри), то е, че можеш да направиш супер случайна и небалансирана игра и все пак хората да ти се кланят като на божество. Моделът на покриване на тоталната липса на баланс с много хумор и дори щипка простотия понякога работи доста успешно, но не всяко заглавие е Galaxy Trucker. В настоящата статия ще ви поговоря за една игра, която много ми напомни на поостарелия хит на Влада, точно защото използва същия модел. Kharnage на Devil Pig Games безспорно е изпълнена с комични ситуации игра, но дали е достатъчно добра, че да я пробвате? Нека видим!

Мога да започна от много страни на Kharnage – четирите фентъзи армии, купчините карти, яките умения, викането и удрянето на масата и още сто неща… но искам да започна от хълма. В кутията на играта ще намерите много идентични карти, но и една съвсем уникална – зелено квадратче с картинка на връх. Той е вашата цел. Искате да го завземете… защото така! Не е особено важна стратегическа точка, дори гледката не е нищо специално, но не може да го оставите на пияните джуджета, нали? А и ще имате достатъчно кости, че да си построите имение там горе…

Да, клането в Kharnage, което заглавието загатва, се води заради един хълм. Да, знам, че е несериозно – точно затова е забавно! Добре де, а фентъзи армиите? Тъй като превземането на стратегически незначителна точка е безкрайно важно, вие, като вожд на една от четири фракции (хора, орки, джуджета и гоблини) сте готови на всякакви жертви – дори това да значи народът ви леко да поизмре в процеса на завземане. На кого му пука ако изпратите десетки от последователите си на сигурна смърт, ако това ви донесе победата, нали?

За да доминирате прекрасното зелено хълмче, ще ви се наложи да се преборите за една малко по-измерима от него валута – точките. Във всеки от четирите рунда на играта имате възможност да получите между една и пет точки, както и Kharnage жетони (жокер – връчват се само на най-свирепите касапи), които носят екстра точки.

Макар да съдържа предимно карти, Kharnage не ползва всичките за едно и също нещо. Основните типове са стратегии и карти с бойни единици, като първите трябва да отделите в собствена купчина, която представлява по-голяма част от ръката ви. Играта продължава точно четири рунда и през всеки един от тях ще имате възможност да използвате по една стратегия. Тези карти определят инициативата ви – общото правило е, че колкото по-напред сте, толкова по-добре, но има ситуации, в които ще искате да изчакате. Заедно с това, стратегията ви диктува с колко единици и атаки разполагате и евентуално ви предоставя някакво умение.

kharnage 9
Възможните стратегии.

Kharnage разчита на разнообразието на фракциите и в четирите тестета с раси, които ще намерите в кутията ѝ, има немалко разлики. Гоблините имат добри стрелци и могат да избълват една камара малки зелени отрепки за отрицателно време. Хората разполагат с най-много магьосници, а орките разчитат на големи, дебели и мощни единици, които могат да премажат по-малките без усилие (и дори гигант, съставен от две карти). А джуджетата? Те са пияници… Добре де, освен очевидния фентъзи стереотип, те са и доста издръжливи на бой… oh, wait a minute?

След като разпределите тестетата с фракциите, сте готови за игра. Kharnage се нарежда на масата бързо, защото преди да започнете същинската част, всеки от участниците трябва да направи първоначалното разгръщане на силите си. Направи ми впечатление, че това доста ускорява процеса на игра, защото нареждането на масата се прави заедно от всички участници. Наред с това е много лесно да обясните правилата на основния елемент на играта на този етап – разгръщането на единиците, защото то се повтаря и в четирите рунда (както и клането, разбира се).

Всеки рунд на Kharnage има две стъпки – едновременно избиране на стратегия от всички и разгръщане плюс атака от всеки играч поотделно, по реда на инициативата на избраната стратегия. Макар втората стъпка да е лишена от кой знае какви решения (след малко ще видим защо), при избирането на стратегия трябва да внимавате. Инициативата е важна, защото искате да бъде ваш ред когато има какво да колите и бесите – ако скочите в мелето прекалено рано или прекалено късно, може да изсипете голямата армия в момент, в който нямате достатъчно апетитен противник. С други думи надцакването в играта става още в първата фаза.

Във втората пък минавате почти на автопилот, оттам и аналогията с Galaxy Trucker. Същинската част на хода ви включва разгръщане на бойни единици от тестето ви според избраната стратегия и атака срещу един или повече от опонентите ви. Разполагате с два вида атаки – такива в близък бой (melee) и от разстояние (ranged), както и магически единици, които се включват и в двата вида сражения (съответно слагат голяма мишена на главата си, веднага щом се появят на масата). Общият брой на всеки от показателите показва колко точки поражение можете да нанесете на противника, като всяка единица, която се опитате да сразите, има определена защита.

  • Dragni Dragnev

    *На кого.