Снимка: Metal Fatigue Solutions

Според ново проучване на организацията с нестопанска цел Influence Map, множество петролни компании по света са пръснали повече от 114 милиона долара в лобиране и рекламни кампании, целящи да залъжат хората, че такова нещо като глобално затопляне няма. Проучването е разгледало данъчни регистри и записки от 2015 година, които показват, че голяма част от сумата е използвана за плащания в маркетинг сектора, реклама, връзки с обществеността и дори политически дарения.

Целта на тези петролни компании е да отвърнат погледа както на обикновения човек, така и на политиците, от проблема с глобалното затопляне. Идеята била да се избегне гласуването на определени закони и по този начин да продължи текущата тенденция с изкопаемите горива.

Проучването сочи още, че от тези 114 милиона долара, най-много са били платени от Американският петролен институт, на който се отчитат повечето петролни компании. Exxon Mobil самостоятелно са похарчили 27 милиона долара, а познатата на всички Shell – 22 милиона. Най-големия разход от 43 милиона долара е от страна на Петролния институт. Те са похарчени за реклама и кампании, включително провеждане на конференции, целящи да повлияят на политически дебати.

Influence Map разбира се имат достъп само до официална информация от подобни кампании и за това се предполага, че сумата е много по-висока – няма как да не съществуват и плащания „под масата“. Организацията смята, че за 2015 година са похарчени може би общо над 500 милиона долара в опит да се „отрече“ глобалното затопляне.